Program Lider

„Program LIDER ma charakter elitarny, a skierowany jest do przedstawicieli różnych dziedzin naukowych. W skali kraju jest przedsięwzięciem unikatowym, a zarazem komplementarnym w systemie finansowania nauki w Polsce. Tworzy on silne podstawy do wzmocnienia konkurencyjności polskiej nauki i nowego pokolenia polskich naukowców w skali europejski i światowej. Wpisuje się też w światowy trend tworzenia nowych, ukierunkowanych instrumentów finansowania badań przez młodych naukowców.
Głównym celem Programu LIDER jest poszerzenie kompetencji młodych naukowców w samodzielnym planowaniu, zarządzaniu oraz kierowaniu własnymi zespołami badawczymi, podczas realizacji projektów naukowych, których wyniki mogą być wdrożone w gospodarce.
Program LIDER służy także stymulowaniu współpracy naukowców z przedsiębiorstwami, poprzez umożliwienie realizacji badań o potencjale komercjalizacyjnym i wdrożeniowym, stymulowanie mobilności międzysektorowej, międzyuczelnianej oraz między jednostkami naukowymi.

Wnioskodawca aplikuje do programu wraz z Jednostką, którą może być organizacja badawcza (publiczna lub prywatna) prowadząca badania naukowe lub prace naukowe.”
https://archiwum.ncbr.gov.pl/programy/programy-krajowe/lider/

Projekt

Tytuł projektu: Hybrydowy bezzałogowy statek powietrzny pionowego startu i lądowania z możliwością lotu autorotacyjnego
Numer projektu: LIDER/27/0140/L-10/18/NCBR/2019

Czas trwania projektu: 01.01.2020 - 31.12.2022

Kwota dofinansowania: 1 486 100,00 zł

Dr inż. Zbigniew Czyż z Lotniczej Akademii Wojskowej został laureatem X edycji programu LIDER, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Głównym celem projektu jest opracowanie nowej generacji statku powietrznego, który łączy w sobie cechy wiatrakowców jak i wielowirnikowców. Klasyczny układ napędowy wiatrakowca będzie wspomagany dodatkowymi silnikami elektrycznymi ze śmigłami z regulowanym wektorem siły ciągu. Napęd ten zostanie zastosowany głównie ze względu na bezpieczeństwo lotu oraz optymalne gospodarowanie mocą niezbędną do lotu. Wielowirnikowe statki powietrzne są coraz bardziej popularne. Charakteryzują się stosunkowo wysokim zużyciem energii podczas lotu w odniesieniu do zawisu. Wielowirnikowy napęd statku powietrznego XGyro umożliwi pionowy start. Po osiągnięciu wymaganej prędkości postępowej pod wpływem przepływającego powietrza autorotacyjny wirnik nośny zaczyna wytwarzać siłę nośną. Intensywnie narastająca siła nośna wirnika głównego pozwala na redukcję mocy rotorów bocznych śmigieł wielowirnikowego układu napędowego aż do momentu całkowitego ich wyłączenia. Redundantny układ napędowy wytwarzający siłę nośną zwiększa bezpieczeństwo lądowania. XGyro umożliwia kilka technik lądowania. Rozwiązanie proponowane w projekcie pozwoli lądować jak typowy klasyczny wiatrakowiec. Oznacza to, że nie jest konieczne stosowanie dodatkowych wirników. W celu osiągnięcia większej precyzji podczas lądowania możliwe jest wykorzystanie tylko wielowirnikowego napędu. Ze względu na możliwe różne techniki lądowania oraz dwa niezależne układy napędowe wytwarzające siłę nośną statek powietrzny XGyro zapewnia większe bezpieczeństwo w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań. Właściwy lot postępowy odbywa się na autorotacji ze względu na niższe zapotrzebowanie energetyczne.

Zespół projektowy

Zbigniew Czyż
Kierownik projektu
Paweł Karpiński
Krzysztof Skiba
Patryk Różyło
Marcin Brzozowski

mgr inż. Marcin Brzozowski

Specjalista w zakresie budowy bezzałogowych statków powietrznych, operator UAVO, odpowiedzialny za przygotowanie układów elektrycznych i układu sterowania projektowanego BSP, skompletowanie niezbędnej aparatury pomiarowej, skonfigurowanie oprogramowania rejestrującego i kontrolującego lot oraz prowadzenie badań w locie.

mgr inż. Krzysztof Skiba

Kluczowy członek zespołu B+R, konstruktor i technolog. Odpowiedzialny za projekt i wykonanie komponentów mechanicznych układu napędowego do platformy nośnej oraz konstrukcji kompozytowej BSP. Konfiguracja stanowisk do badań projektowanego BSP. Przeprowadzenie badań zespołu napędowego oraz badań w tunelu aerodynamicznym. Przeprowadzenie prób wytrzymałościowych wybranych elementów konstrukcji.

dr inż. Zbigniew Czyż

Kierownik zespołu i prac B+R (lider), dodatkowo pracownik naukowy - konstruktor i obliczeniowiec CFD, odpowiedzialny za zarządzanie projektem i zespołem B+R. Prowadzący nadzór nad zaopatrzeniem, kosztami, dokumentacją projektową. Odpowiedzialny za realizację badań przemysłowych i rozwojowych, w szczególności jako konstruktor przy projektowaniu nowej konstrukcji BSP, prowadzący obliczenia numeryczne, badania aerodynamiczne oraz testy w locie.

dr hab. inż. Patryk Różyło, prof. PL

Członek zespołu B+R odpowiedzialny za wykonanie badań wytrzymałościowych wybranych elementów konstrukcji metodą
elementów skończonych oraz opracowanie założeń i wytycznych do technologii wykonania kadłuba BSP.

dr inż. Paweł Karpiński

Kluczowy członek zespołu B+R odpowiedzialny za projektowanie elementów składowych konstrukcji UAV, przeprowadzenie obliczeń numerycznych w oparciu o metodę CFD oraz realizacja badań w tunelu aerodynamicznym.

Slider

Kierownik projektu
dr inż. Zbigniew Czyż

Kierownik zespołu i prac B+R (lider), dodatkowo pracownik naukowy - konstruktor i obliczeniowiec CFD, odpowiedzialny za zarządzanie projektem i zespołem B+R. Prowadzący nadzór nad zaopatrzeniem, kosztami, dokumentacją projektową. Odpowiedzialny za realizację badań przemysłowych i rozwojowych, w szczególności jako konstruktor przy projektowaniu nowej konstrukcji BSP, prowadzący obliczenia numeryczne, badania aerodynamiczne oraz testy w locie.
dr inż. Paweł Karpiński

Kluczowy członek zespołu B+R odpowiedzialny za projektowanie elementów składowych konstrukcji UAV, przeprowadzenie obliczeń numerycznych w oparciu o metodę CFD oraz realizacja badań w tunelu aerodynamicznym.
mgr inż. Krzysztof Skiba

Kluczowy członek zespołu B+R, konstruktor i technolog. Odpowiedzialny za projekt i wykonanie komponentów mechanicznych układu napędowego do platformy nośnej oraz konstrukcji kompozytowej BSP. Konfiguracja stanowisk do badań projektowanego BSP. Przeprowadzenie badań zespołu napędowego oraz badań w tunelu aerodynamicznym. Przeprowadzenie prób wytrzymałościowych wybranych elementów konstrukcji.
dr hab. inż. Patryk Różyło, prof. PL

Członek zespołu B+R odpowiedzialny za wykonanie badań wytrzymałościowych wybranych elementów konstrukcji metodą
elementów skończonych oraz opracowanie założeń i wytycznych do technologii wykonania kadłuba BSP.
mgr inż. Marcin Brzozowski

Specjalista w zakresie budowy bezzałogowych statków powietrznych, operator UAVO, odpowiedzialny za przygotowanie układów elektrycznych i układu sterowania projektowanego BSP, skompletowanie niezbędnej aparatury pomiarowej, skonfigurowanie oprogramowania rejestrującego i kontrolującego lot oraz prowadzenie badań w locie.
Slider

 
NCBiR nowe logo
LIDER nowe logo
PL nowe logo